Lelaki wajib menyimpan janggut

Dr.Zakir Naik
Sejak kebelakangan ini,saya terima banyak pressure mengenai menyimpan janggut...Mereka katakan saya ini masih muda,dah tua simpan la janggut.Ada yang sindir saya.Sesetengah kata "trim" aje.Apabila saya tanya trim macam mana? .Nak kata explanation "trim" dia macam nipiskan misai...baik cukur janggut ataupun simpan dengan panjang satu inci. Macam-macam dilema saya hadapi...

Sahabat-sahabat lelaki sekalian,setiap lelaki Islam wajib menyimpan janggut.Dan kalau nak trim,pastikan janggut itu panjang dia segengam tangan anda,dan selebihnya potong.Misai itu lah kena trim/cukur. Hukum mencukur janggut adalah haram.Mazhab Hanafi,Shafiee,Maliki,dan Hanbali tegas dalam perkara ini. Saya ada beberapa dalil yang support perkara yang penting ini. Bukti dari Quran dan Hadith.Tujuannya adalah untuk perbezaan kita antara yahudi dan Majusi(menipis misai dan menyimpan janggut).Ia adalah amalan para nabi AS dan para sahabat.

Ini sumber saya. Ambil masa untuk bacanya,kemudian fikirlah....ebook ini cerita kenapa lelaki muslim wajib menyimpan janggut dan kelebihannya serta dalil-dalilnya.Saya dah ada buku ini,dan puas hati dengan penerangan oleh Maulana Zakariyya
PS://some of my malay friends dont have beard because due to genetics...its ok...


Ini adalah video dari YouTube, menceritakan kepentingan menyimpan janggut dan panjangnya

Dr.Zakir Naik-panjang janggut

4 Mahzab wajibkan menyimpan janggut

Khasiat janggut

Setakat itu sahaja kali.....nak copy paste pun ok...

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Life Is Simple LA! © Life-Is-Simple-LA!!!-2010-till now.