beza antara Wordpress dan Blogspot


Saya dari hari pertama gunakan blogspot sehingga sekarang tertanya-tanya diriku apakah perbezaan antara wordpress dan blogger/blogspot.Jadi,since ada banyak masa yang terluang saya pun sign-up di wordpress untuk research sendiri.Lepas buat satu link,keluar lah dashboard.Terus aku freeze.Sebab tak tahu nak buat apa.Banyak sangat option,sampai tidak tahu apa fungsi dia.Jadi,saya pun baca tutorial yang diberikan.
Apa yang saya suka dengan wordpress ialah option "Appearance".Dimana disini kita boleh buat setting widget,background,header,theme blog kita menjadi lebih senang.Tidak perlu fikir banyak mengenai HTML coding. Dan widget dia just drag and drop je.Tidak perlu copy-paste HTML code.Wordpress sudah ada widget yang ramai blogger akan gunakan. Contohnya di bawah .
                                        PS://widget bergantung pada theme yang anda gunakan..
Selain itu,kalau kita nak cari template,Wordpress sendiri ada banyak template.Kebanyakkan template dia lagi cantik dari blogger punya.Serious !

Akan tetapi apa yang saya tak suka dengan wordpress ialah bahagian customize theme dia.Iaitu user tidak boleh edit code HTML template dalam wordpress sebagaimana kita edit HTML kat blogger. Kena edit pakai software dia.Jadi kena pandai PHP la,untuk guna wordpress.Oh great..("-)

Conclusion,Blogger sesuai untuk non-IT related person dan Wordpress sesuai dengan orang yang pengalaman dalam bidang web develepor/web design/IT students..Btw,ini dari prespective saya,jika anda rasa wordpress terbaik,sila comment.Saya pun nak tahu juga,

1 comments:

  1. Pemburu Rezeki said...:

    Setuju utk org yg non-IT

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Life Is Simple LA! © Life-Is-Simple-LA!!!-2010-till now.