Basikal Fixie

Fixie adalah sejenis basikal selain dari BMX,Mountain Bikes,dan basikal biasa.Tetapi,apakah yang membuat kan ramai remaja termasuk saya tertarik dengan basikal yang nampak simple ini? Dan sanggup beli basikal ini walaupun harganya yang paling rendah pun RM4$$.$$ ? . Kalau tanyakan saya,saya minat pada basikal ini sebab design yang simple ini,dan pilihan warna yang pelbagai. Sebagai contoh Blog ini telah mempamerkan pelbagai gambar Basikal Fixie.Ataupun cuba anda search di Google Images.Mesti anda akan sukakan-nya.
ataupun video ini
Disebabkan ini,saya pun pergi ke kedai basikal yang berdekatan rumah saya.First impression was

with the price.Then,saya perasaan basikal ini tidak ada brake.Jadi,anda perlu hentikan basikal anda dengan kaki anda.Tapi,saya lihat,tokeh kedai basikal-pasang brake pada basikal fixie yang lain.So,pay more lah !!!.hahahahha..Dan saya baru faham sebab nama basikal ini adalah fixie,sebab gear basikal ini jenis fix.So,kayuh basikal non-stop dan dangerous.So,pastikan anda ada kawan yang mahir basikal ini,untuk belajar gunakan.(kalau xda brake la.)
brake fix
Ini fakta berkenaan tentang fixie.Credit Arl Suarez
1. Basikal Fixie ini mula diperkenalkan pada tahun 1950, baru-baru ini ia mula menjadi trend di kalangan remaja di Malaysia.
2. Basikal Fixie tidak mempunyai brek dan sesetengah negara mempunyai undang-undang melarang penggunaan basikal tanpa brek.
3. Untuk memberhentikan basikal Fixie penunggang harus menggunakan tenaga yang kuat untuk menghalang pengayuh dari berpusing dan menyebabkan basikal itu bergelongsor. Perbuatan ini dipanggil sebagai “skidding”.
4. Sesetangah penunggang Fixie berpendapat basikal Fixie ini dapat membantu penunggang mengayuh dengan lebih efisyen.
5. Basikal Fixie tidak mempunyai gear.
6. Harga basikal Fixie adalah dari RM500 ke ribuan ringgit bergantung kepada jenama dan kualiti basikal.
7. Penunggang Fixie mempunyai komuniti sendiri dimana mereka akan berkumpul dan menunggang basikal Fixie beramai-ramai.
8. Seperti basikal BMX, Fixie juga mempunyai skill atau trick yang tersediri yang boleh dilakukan oleh penunggang yang mahir.
9. Basikal Fixie bagus untuk melatih otot kaki kerana ia tidak membenarkan anda untuk “coasting” dimana pada basikal biasa anda akan merehatkan kaki anda dengan memberhentikan kayuhan ketika basikal masih berjalan.
10. Sesetengah penunggang berpendapat menunggang Fixie memberikan mereka lebih “feel” kerana ia memberikan lebih rasa cengkaman ketika menunggang terutamanya di jalan yang licin.

Ini link komuniti yang minat pada Fixie -Grafa.
Berikut adalah video trick yang anda boleh lakukan pada fixie,jika anda ada,dan berani lakukannya.

Untuk pengetahuan anda,saya tidak ada fixie lagi.Buat apa.Kalau ada keperluan untuk gunakan basikal di UIA,then fikir pasal fixie aje la.hahaha.Itu sahaja setakat ini.

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Life Is Simple LA! © Life-Is-Simple-LA!!!-2010-till now.