Kelebihan Ubuntu daripada windows Operating System


Ubuntu ialah satu Operating system macam Windows 7.Tetapi mereka ini beza dari windows 7.Ubuntu adalah jenis open-source operating system.Maksudnya,awak sebagai programmer/user boleh edit source code OS mengikut kesukaan anda.Kalau windows tak boleh.Lagipun,semua orang didunia ini boleh download secara free di website mereka. Another thing saya nak share.

Anda ingat  Linux? benda penguin itu.Itu bukan OS,tetapi Ubuntu dan saudaranya yang lain(fedora,suse) under coding Linux.Ok,apa kelebihan dia berbanding dengan windows?
Ikut experience saya--Ubuntu laju,simple,graphics cantik.Kurang Virus attack.Kalau cucuk pendrive yang ada virus pada Ubuntu.Nothing happen.No effect.hahaha
Problem dia ialah banyak driver tidak support Ubuntu/linux coding.Sebab majoriti user kat dunia ini pakai windows.Yang suka hack,programmer minat gunakan Ubuntu/Linux based Operating system..

Akhir kata saya suka Ubuntu.Tak tahu nak kata apa because student ICT memang akan minat benda ini.I guess.Jadi sesiapa nak blaja benda inisila download OS ini.Install kat PC anda dalam mode dual-boot  ataupun install dalam Pendrive(Tutorial ada dalam website mereka).Kemudian join,forum or group yang sediakan tutorial untuk gunakan OS ini.Saya ada jumpa satu.Saya baru join. Ubuntu Malaysia forum

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Life Is Simple LA! © Life-Is-Simple-LA!!!-2010-till now.