Cara Mulakan Business Online part1

First of all,ini bukan MLM tutorial.Saya nak share cara nak buat bisness online.Saya belajar tentang ini apabila saya hadiri satu seminar yang saya attend dulu di UIA dan belajar di Internet.Ok now,lets start it.Before that,Ini adalah bahagian pertama.So,slow-slow ye.Saya akan gunakan Website ini sebagai contoh . So buka website "Open link in New Tab" sebagai reference.

1.First,sediakan satu email for business purposes.Make sure pakai password yang kuat strength.Campur nombor dan abc.Contohnya:"AB3C49"...Nak tau kenapa ? Ini salah satu cara hacker-proof.

2.Pilih satu host,saya belajar guna dengan Blogger.WordPress pun ok.

3.Register website dengan nama berkaitan business anda. Contoh jika anda mahu jual anak patung.Cuba letak "anakpatung.blogspot.com or cuteteddy.blogspot.com".Saya ada satu tips dengan gunakan Google Adwords:Keyword Tool  untuk mencari nama yang sesuai untuk website.Perkara ini penting supaya apabila seseorang individu masuk carian di google,google akan display nama website anda jika hampir atau sama dengan nama website anda. It needs time to develop.Saya beri detail mengenai keyword pada bahagian akan datang. Tak tahu register website.Pergi sini
Pastikan nama website senang di ingat oleh semua orang.

4.Template/Layout yang cantik. Pastikan layout website anda simple,mudah difahami oleh semua orang mengenai cara penggunaan-nya.Contoh,ketika seorang visitor mahu beli produk dari anda.Tunjukkan di bawah gambar product "klik to purchase". Contoh ada dalam blog ini.

5.Setup sistem pembayaran. Part ini susah sedikit.Kenapa? Di Malaysia,business online tak sehebat macam online business di USA.Sebab kebanyakkan urus niaga di Malaysia,especially customer nak FACE-TO-FACE.Takut ini adalah scam.Well,nak buat macam mana,dah banyak penyangak kat Internet.Jadi,bila buat bisness online,cuba target customer orang local,then only luar negeri.Ok,dah lari topic dah ini.Sekarang,ada tiga option.

Pertama: Gunakan sistem credit card/PayPal.

Kedua: Isi borang

Ketiga : Hantar order melalui email.Just emailkan nama customer,contact number.
Kemudian Urusniaga melalui itu.
*Saya tidak galakkan cara ini.Menyusahkan customer.

Saya akan ceritakan lagi detail mengenai sistem pembayaran pada post akan datang.Insha-Allah.
6.Pastikan criteria ini ada dalam website anda. Pengenalan syarikat anda,cara order,Contact person,dan penting sekali tunjukkan gambar produk anda. MUST BE ORIGINAL. Jika ada semua perkara ini.you are ready for business.

7.Marketing. Sekarang adalah penting untuk mengiklankan business anda.Pertama sekali,submit link anda pada  search engine.Kalau google.Ini cara dia.Klik link ini .Kemudian,jika anda ada Facebook/Twitter sila iklankan pada kawan anda .Ataupun buka satu page facebook/twitter company anda. Next,design satu flyer.Kemudian,Edarkan/lekat di merata-rata tempat(lekat tempat orang selalu lalu,Belakang kereta awak pun OK, lol).Perkara ini ambil masa.Jadi sabarlah. Ataupun,buat iklan dalam YouTube.Maksud saya,create satu video simple tentang produk anda,Pastikan,link pada website anda terpapar sepanjang video. Last but not least,cuba iklankan produk anda di website lain.Contoh,mudah.my or lelong.com.my

8.Delivery. Kalau Malaysia,Poslaju la...hahaha.Ok apabila anda receive satu order,sila contact orang yang anda order for confirmation.Settlekan pasal pembayaran.Kemudian,hantar barang melalui Poslaju.Esok dah sampai kat customer*(kalau esok x cuti umum la).

Kesimpulannya,ini adalah perkara yang saya belajar.Saya bukan expert.Saya share apa yang saya tahu.Pergilah cari ilmu di merata-rate tempat.Baca buku mengenai online store/ecommerce/online business.Layari YouTube. Credit kepada pemilik website ini. Dialah yang datang mengajar saya dan peserta lain di UIA dulu. -keep following to know more-

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Life Is Simple LA! © Life-Is-Simple-LA!!!-2010-till now.