Pengalaman di ACM ICPC peringkat National

ACM ICPC bermaksud Association of Computer Machinery International Collegiate Programming Contest.Sebuah Pertandingan "Programming" di mana para peserta akan diuji skill programming mereka dan menyelesaikan beberapa soalan yang agak susah.IBM adalah main sponsor.Sebanyak 14 Universiti di Malaysia join pertandingan ini.Antaranya ialah UIAM,UiTM shah alam & kuala Terengganu,UTP,UUM,USM,USIM,UPNM,UTem,UPM,UCTI and saya x ingat apa lagi.
Jadi event itu berlangsung pada 29 October 2011 di UIAM.Saya jadi committee untuk event yang hebat ini.Jadi saya nak share gambar2 yang saya tangkap sepanjang program dan apa yang berlaku dalam itu.

Sebelum Pertandingan
















Pertandingan akan bermula,itu soalan dia






Dah bermula.5jam kot..






Kalau lapar makan.Sedap sandwich...




 OK,dah habis dah.Ini closing ceremony yang agak simple



Pemenang dari UIAM.

abang belon,lol
Belon itu sebenarnya bukan untuk decoration.Ada tujuan dia.
Begini,setiap pasukan ada 3 orang.Mereka akan menjawab 10 soalan dalam masa 5 jam.Apabila mereka telah menjawab satu soalan,jawapan mereka akan dihantar kepada judge(pengadil)  melalui ftp untuk pengesahan jawapan.Sekirannya betul,team itu akan dapat sebuah belon.Warna belon ikut soalan.Contohnya,soalan satu warna biru,soalan dua warna putih and etc....

Setakat itulah saya dapat share.Lepas ini nak join jadi committe untuk ACM ICPC bahagian regional(seluruh universiti dari bahagian ASIA) pada 12 & 13,InshaAllah...

Keep update.

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Life Is Simple LA! © Life-Is-Simple-LA!!!-2010-till now.