Pengalaman buat servis format laptop di Universiti


Apakah tujuan saya buat servis laptop ini?
Well,of course untuk side-income,but tujuan utamanya ialah untuk tolong pelajar.Sebab kalau nak format laptop.Technician di luar UIA,charge around RM50.00...mahalkan? Kesian student UIA. So saya just charge RM15 je.

Dengan niat ini,saya decide nak start buat servis ni pada minggu pertama di UIA pada semester yang lalu bersama dua orang sahabat saya.Sambil melakukan servis,banyak perkara saya pelajari tentang masalah laptop dan cara penyelesaiannya. Kebanyakkan pelajar hantar laptop kepada saya kerana Windows 7 corrupt,windows slow,kena virus attack,dan Just format setahun sekali(for maintenance purpose).

Antara perkara yang saya belajar ialah BOOT win7 dengan USB,Backup data walaupun tidak boleh masuk win7(windows 7 corrupt),gunakan HIREN BOOT CD,backup driver dan install manually,upgrade & downgrade windows,mencari punca masalah hardware & recover file yang dah hilang.Selain itu,since UIA ada banyak student International,dapatlah saya improve communication skill dan tahap kesabaran saya.

So far Alhamdulillah,Itulah yang saya dapat belajar.Saya harap dlm masa yang akan datang, saya dapat belajar buka laptop dan baiki jika terdapat masalah hardware.Especially overheated laptop. ^^.

Nanti inshaAllah,pada masa yang akan datang saya cuba buat video reformat laptop

0 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Life Is Simple LA! © Life-Is-Simple-LA!!!-2010-till now.